Selecciona una palabra y presiona la tecla d para obtener su definición.
Indice
Abajo

Antologia poètica

Teresa Pascual






ArribaAbajo


A la mesura de les teues coses
he disposat la casa, les parets,
el color de taronja de la cuina,
el pilar cara-vista del saló.
He obert les finestres i la mar
ha matisat les línies de l’aigua
sense saber la sal que commovia
i abatia les ones en l’arena —
tota la sal fixada a la mesura,
a la teua mesura de les coses,
al silenci de sal, al vent de sal,
a la sal de la pell de les paraules…
He disposat la casa, les parets,
cada verd dels xiprers i tots els pins,
tots els dolors dels dies sense llum,
cada pam de l’espai que tu no ocupes
on la teua mesura es desdibuixa.

De Rebel·lió de la sal




ArribaAbajo


Et torne a donar el silenci imperfecte
del cos que tu has resseguit amb la boca,
has pres, desfet, partit, desmesurat,
tan diferent al que a la nit d’octubre
vas advertir amb la poca vergonya
d’entrar sense permís en els seus ulls.
Torne a donar-te el cos i prenc del teu
l’imperatiu, la indefensió, la set,
torne a les mans que han decidit forçar
les màximes raons de la prudència.

De Rebel·lió de la sal




ArribaAbajoFrag mich warum


Pregunta’m el perquè d’aquell acord
que ens va tancar a tu dins, a mi dins
de les parets d’aquesta casa nostra,
pregunta-m’ho ara que retrobem,
mare, les claus de tantes inquietuds.
Res no han resolt els anys que ens han portat,
a tu, a esperar darrere la persiana,
a mi, a arribar sempre tard a les coses,
i aquella fam que has heretat d’un temps
de por, de guerra i cues impossibles,
se t’ha instal·lat als ulls i ja no és fam
i ni tan sols és por, mare, què és?

De El temps en ordre




ArribaAbajo


El teu cos no és sal i és la sal
com no és pa tampoc i és el pa
que ara s’ha partit en dos i menge
sacrílega, santament, sacrifici,
eucaristia de la nit oberta.
No és casa el teu cos i és la casa
que podria habitar-se sense llums,
els ciris grocs encesos, olors grogues,
temps ferit sense culpa, sense origen,
altar sense condemna, eucaristia.

De Curriculum vitae




ArribaAbajo


I encara vols que et sorprenguen les coses
que dia a dia vas deixant arrere,
que et sorprenguen paraules o silencis,
que et sorprenga la llum o la foscor.
I encara vols sentir en cada pas
l’esguard tranquil i sòlid d’altres ulls,
com si el temps s’aturara en cada gest,
com si el temps fóra teu i fóra llarg.
Vols caminar i vols que els teus camins
porten la mar oberta als dos costats,
que el vent del nord no et gele mai la cara
quan vas al nord i ja no pots tornar-te’n.
I encara vols que et sorprenguen els vespres,
aquests vespres de foc per les muntanyes.

De Les hores




ArribaAbajo


Els teus llavis em tornen a l’arena,
a la mar de vinagre, a l’arena,
a la sal del teu cos inacabat,
a l’enigma profund entre els corrents,
a la por d’un desig sense fronteres,
a la por i a l’arena els teus llavis,
a l’immòbil matí sense sorolls,
a l’abisme incert de les escales.
Els teus llavis em tornen a les coses,
a les coses em tornen, a l’arena,
a la pols de les coses sobre els dies,
a l’arena els teus llavis, a l’arena,
al costum que voldria ser de tu,
a l’arena de dacsa, a l’arena.

De Arena




ArribaAbajoTeoria de les idees


Allò que hi ha de soledat als hòmens,
l’única i la mateixa soledat
que hem sabut repetir com una Forma
definitiva, plena, previsible,
l’única, la mateixa i immutable
que ha entès com habitar-nos entre l’ordre
més piadós, més inquiet, més inequívoc,
tan absurd com la mateixa i única
Forma de persistir entre les coses.
Allò que s’ha obstinat a fer que el vespre
tinga el color del desconsol més íntim,
l’única, la mateixa que acompanya,
amb la mort de la llum, la llum del dia.

De El temps en ordre




ArribaAbajo


Hem arribat a sentir fins i tot
el brandar sigil·lós de les palmeres,
l’hem pogut dir, descriure, explicar,
contar a quines hores a quina llum
modulava els matisos de les palmes,
el seu recorregut des de l’inici
llampant entre les ones de les dunes,
opac entre les ombres de les pedres.
¿Què guarda l’interior dels silencis
que fins i tot arribem a sentir?

De Rebel·lió de la sal




ArribaAbajoLa mitad sombría


La mitad sombría le parecía a veces
sólo un lugar de paso.


Flavia Company                



A la meitat en ombra de la vida
hem guardat els records sense llegenda
aquells que contra tota voluntat
saben obrir els panys de la consciència.
Hem replegat el vent de les paraules,
els matisos del cor, la pell humida,
aquella nit en blanc —¿per què tan blanca?—
algunes, sols algunes de les pèrdues.
A la meitat silenci de les ombres
hem acollit la set de la presència,
la decisió d’estar, la d’ocupar
encara alguns dels llocs de la memòria.

De Rebel·lió de la sal




ArribaAbajoGavarra


Has enganxat la gavarra amb la grua
i la deixes caure solta sobre l’aigua
amb la càrrega de bales de paper
destinades a Madrid, a la Casa
de la Moneda. El remolcador
eixiria a per ella amb els dos hòmens
que l’havien de conduir al port.
Un d’ells, amic teu i amic meu, m’ho conta,
pare, el dia del teu enterrament.
Avui el llevant ha trencat les amarres
i les barques se sotmeten al vent,
les ones envesteixen la gavarra
que transporta les restes de les últimes
paraules: pailabot, xarxa, babor, ...
salobre, port, rastrell, arrastre, nansa...
les veig sotsobrar damunt la coberta,
agarrar-se als caps fràgils dels records
i detindre per uns moments la força
de l’aigua contra les últimes cordes.

De Herències




ArribaAbajoVindré demà




1

Vindré demà.
I serà massa tard
per a totes les coses
que avui tampoc t’he dit.


2

Vindré, mare, a les huit,
a callar tan en punt
com l’estricta jornada
de la dona que em creue
cada matí a la porta.
Callar a la butaca
que tan a prop del llit
allarga la distància
entre el teu cos i el meu.
Al corredor on torne
a ignorar per un temps
la forma en què abandones
la mirada i els braços.
Puntual a callar
en cada cullerada
del dinar que no acabes
triturat a la boca.


3

Vindré, mare, demà,
la nit haurà passat
de llarg aquest silenci
de colp definitiu.

De Rebel·lió de la sal




Arriba


Seguies els senyals de les muntanyes
o alguna de les ombres de la costa
que t'escriguera el rumb enmig del tot
indefinit de la mar, tantes milles
en el teu inventari, i tan estranya
sempre, desconeguda, incalculable.
Els angles veritables de la proa
indicaven el quadre imaginari,
estels del banc insospitat de peixos
allí just on les aigües s'enfosquien.
D'on vas aprendre, pare, a desxifrar
eixa llengua de signes que llegies
des dels golfs protegits fins a les platges
obertes, exposades, indefenses,
allí just on els graus del teu compàs
els dibuixava una forma d'entendre
núvols, vent, cels…, la lectura callada
els pams secrets de la profunditat.

De València Nord (2014)




Arriba


Em nugue al teu cordó i et nugue al ventre
on no et ressentes de la llum, el dia
és encara molt clar i espera fora
fins que pugues mirar sense encegar-te.
He fet d'aigua un bolquer, bolcada d'aigua,
vestit sense costures on et cove
l'aigua nova que prenga del teu cos
la nuesa futura de les aigües,
el migdia on s'afirmen continents,
es desglacen els cims, s'albiren costes.
Em nugue al teu cordó i et nugue al ventre,
trenque per tu els seus marges i t'acoste,
el temps que t'és obert espera fora
fins que pugues anar amb ell descalça.

De València Nord (2014)




Arriba


Prop de les paraules reprén el cos
la confiança, sent, s'arrima amb elles,
s'obri al carrer obert i s'assegura
del fred bastit entre els cantons de l'aire,
de la certesa abandonada als ulls,
de campanes injustes que a deshora
han trencat, han sotmés, han adormit.
S'acosta a elles amb pols de present,
espera amb veu baixeta, torna amb elles
als noms que entre les mans ens han rodat
des d'un costat a l'altre de les coses,
diu orígens que el saben i l'inscriuen
a la vida que es demana al seu càrrec.

De València Nord (2014)




Arriba


No ens girem cap als llampecs dels suburbis
per tots aquells carrers on el migdia
fa molt més gran encara la misèria,
més sords, més desatesos els silencis,
la veritat no és bella ni ha de ser-ho.
Humana, balbuceja entre paraules,
lletreja pèrdues, gasta el sentit,
s'enrola als mots gastats i els repeteix
humanament insatisfeta, insomne,
ens parla de fe, trenca la promesa,
presagia bondat i ens torna a la veu.

De València Nord (2014)




Arriba


No plores per mi, mare,
plora amb mi
i amb la set que em condemna,
amb aquesta set d'aigua
insalvable, absoluta.

Ni aquest plec impecable del llençol
que ens bolca junts,
ni l'olor incontinguda d'asèpsia
que fa difícil l'aire i el reté,
ni la imatge definida a l'ecògraf.

Entre el tu i el no-res, els dos extrems
de la cànula porten l'infinit. No plores per mi, mare,
plora amb mi
i amb la set que em condemna,
amb aquesta set d'aigua
insalvable, absoluta.

De València Nord (2014)




Arriba


Dins
el temps calculat,
rígid, perfecte,
que assistiria la respiració
regular, mesurada
amb l'exactitud del metrònom
com l'únic Déu aleshores
que se'n feia càrrec
i proveïa
del més lleuger
i artificial alé,
la més regular
elevació del tòrax,
mecànica,
aliena,
registrada. Fora,
un dia previsible
s'ajustava
a la sabata dels altres;
les nostres,
dins,
repetien
des d'un extrem a l'altre
el mateix corredor.
Fora,
un dia previsible
s'ajustava
a la sabata dels altres;
les nostres,
dins,
repetien
des d'un extrem a l'altre
el mateix corredor.

De València Nord (2014)





Indice