––––––––
142
––––––––
|
Dolors Oller, amb
La construcció del sentit, ha posat
sobre la taula, no sé si intencionadament o no, un dels punts més
controvertits dins la crítica literària dels últims anys,
particularment a casa nostra, on a la voluntat de molts estudiosos per fornir
el camp de la literatura d’un aparell teòric i metodològic ferm
(i conseqüentment d’una crítica, diguem-ne analítica, que
en fos una aplicació pràctica), s’uneix la necessitat social
imperiosa de comptar amb una crítica professional que oferesca al
públic allò que aquell demana, una guia alhora informativa i
volorativa del panorama literari català. M’estic referint, és
clar, al clàssic
tàndem explicació-judici de
valor a què tot comentarista literari s’ha d’enfrontar
diàriament en la seua feina per donar-hi una solució més o
menys radical. Dolors Oller, en el pròleg al seu llibre, aposta per una
crítica amb un
status epistemològic propi, amb
capacitat cognoscitiva i que, en tant que això, s’ha d’acarar amb
objectivitat al text, considerant-lo com un ens autònom, un sistema de
“senyals” -per utilitzar el mateix terme que l’autora- que imposen al
lector llurs pròpies regles. Açò, naturalment, la situa en
una perspectiva teòrica que defuig el cànon valoratiu sempre
implícit en l’opinió subjectiva, per situar-se en el terreny de
la recerca de les estructures lingüístiques que ens informen sobre
el sentit del text. Amb aquesta premissa, Dolors Oller s’alinea conscientment
en un paradigma metodològic que s’inicia amb el formalisme rus i que,
pel que fa al tema que ens ocupa, es caracteritza per oposar-se frontalment a
aquella altra opció que tendeix a utilitzar el text com a pretext, i
fins i tot a transformar l’anàlisi en un discurs impressionista i/o
literaturitzant en comptes d’utilitzar un metallenguatge diferenciat de la
realitat que s’està tractant, objectiu prioritari del nou paradigma.
D’altra banda, però, ella s’autoclassifica dins el que denomina
“una certa fenomenologia de la percepció”, els postulats de la qual,
tot i que són a la base d’algunes teoritzacions anteriors
(fonamentalment Mukarovsky amb l’estructuralisme txec, i la semiòtica
soviètica), són més clarament recognoscibles com a corrent
de pensament des de l’“estética de la recepció” de Jauss i
Iser. El que més ens interessa subratllar d’aquesta posició
eidètica, que ha estat més recentment reformulada des de diverses
“escoles” (Greimas, Lotman, Kristeva, U. Eco... ), és el paper que
hom atorga al lector com a actualitzador de les marques (recordem els
“senyals” que anomena D. Oller) presents al text; un punt de vista, al meu
parer, que estableix un clar pont superador de la vella dicotomia visió
immanentista/visió sociologista de la literatura. Doncs bé,
és clar que no existeix una sola actualització possible
d’aqueixa “formulació
––––––––
143
––––––––
|
Crec entendre que l’aparent contradicció entre l’objectivitat que l’autora reclama des del principi de la seua argumentació i la “ineludible opinió personal” a què es refereix ara, es resol amb una nítida distinció de les funcions que hom realitza davant el text, i pressuposant que la feina descriptiva és prèvia i independent de qualsevol valoració crítica. Caldrà puntualitzar-li, en aquest cas, que no hi ha opinió crítica sense judici de valor -sense un cànon normatiu que la sustente, tot i que hi estiga implícit-, de manera que potser fos necessari aclarir millor que on no ha d’haver judici de valor és en la primer fase d’aproximació a l’objecte i no en la segona. No està tan clar, tampoc, de tota manera que en l’estat actual d’una hipotètica ciència de la literatura siga possible de posseir un aparell metodològic suficientment desenvolupat per garantir el bandejament total del subjectivisme quan intentem d’esbrinar el significat d’un text. A hores d’ara, des del meu punt de vista, tot depén del poder explicatiu que exigirem a la teoria, exigència directament relacionada amb la delimitació del veritable objecte de cada nivell descriptiu de la disciplina. Aquest dèficit, però, si és que n’hi ha, no és imputable, naturalment, a Dolors Oller, que ha fet un ben digne i profitós esforç per allunyar-se d’aquells crítics que, considerant la literatura com el domini de l’inefable, es perden en disquisicions metafísiques a l’hora d’anatomitzar el lligam forma-contingut d’un text poemàtic.
Perquè, efectivament, aquest no és un llibre de
teoria ni de crítica literària, sinó l’aplec d’un
conjunt d’articles que havien estat publicats en distintes revistes entre
1979 i 1986, i als quals ara D. Oller ha volgut conferir una unitat amb motiu,
únicament, de posseir en comú una certa manera d’enfocar el
comentari literari. Per això, la reflexió sobre la teoria i el
mètode tenen una importància fonamental -ultra el gran
interés de cada treball per separat- a l’hora de llegir aquest llibre
per voluntat expressa de l’autora, i per això també, és
clar, m’hi he dedicat extensament. El llibre consta de quatre apartats i un
epíleg, i quasi tots giren a l’entorn de la poesia. El primer apartat,
-I. Punts de referència- és un conjunt de
comentaris sobre poemes dels més importants autors catalans del segle XX
(Carner, Brossa, Riba, Foix, Ferrater, Espriu, etc.), i, com ella mateixa diu,
la teoria és explícita ja que exemplifica cada vegada amb un
autor distint una conclusió general sobre el funcionament
poemàtic. En el segon -II. Tipologia de la
recepció: tres esbossos-, D. Oller parla primer de la especificitat
del llenguatge poètic i en proposa una classificació (“Aspectes
de la paraula poètica”). Després fa una interpretació
––––––––
144
––––––––
|
Possiblement, si hom pot fer alguna objecció als comentaris, aquesta és la no explicitació, o millor dit, absència, d’un autèntic metallenguatge operatiu; el fet que el discurs emprat base la seua credibilitat en la coherència i rigor lògic dels seus plantejaments, això sí, però no en un mètode clarificat d’antuvi. Açò és, d’altra banda, ben explicable pel confús i esquifit ventall que encara ofereix la teoria literària a l’Estat i pel mateix fet que l’autora no es planteja tampoc en cap moment el repte d’aconseguir-lo; més aviat sembla creure en una forma poemàtica el significat de la qual s’imposa ell mateix al lector-crític si aquest s’hi acara amb l’objectivitat suficient per descubrir-lo (és un problema d’actitud, doncs), que no pas en un esquema fixat a priori i que el lector-crític projecta sobre el text.
En definitiva, tanmateix, si Dolors Oller es proposava convéncer-nos de l’interés d’una crítica formalment seriosa però rica en suggeriments i imaginativa en propostes, rigorosa en els seus fonaments teòrics però aguda i novedosa en la valoració, descriptiva i reflexiva alhora, ho aconsegueix a bastament amb aquest llibre. En efecte, La construcció del sentit de Dolors Oller, ens possibilita tenir a l’abast, en un sol volum, algunes de les pàgines més engrescadores i suggestives de la crítica catalana dels últims anys.