–––––––– 122
–––––––– |
–––––––– 123
–––––––– |
SETANTA anys després de la publicació del primer poema de Salvat-Papasseit persisteixen els “enigmes” sobre el corpus que hauria d’aixoplugar la seua obra avantguardista, especialment, el seu discurs metaliterari, el seu futurisme catalanista, J. Molas, en la “Justificació” que encapçala La literatura catalana d’avantguarda, 1916-1938, remarca la precarietat dels estudis, el parcial coneixement de la tradició avantguardista.231 Podria pensar -se en els handicaps privatius de la literatura catalana en el seu conjunt, en el poder dessemiotitzador del llarg parèntesi dictatorial. Aquesta no seria, però, l’única raó. Una de les literatures veïnes ens proporciona un exemple alliçonador. Encara avui, l’ultraísmo i el creacionismo no han pogut aconseguir un espai nítid i clar dins la historització. Les paraules de V. García de la Concha són ben eloqüents.232
Les raons d’aquesta precarietat són, òbviament, diferents en cada cas. L’escassa literatura sobre l’ultraísmo, malgrat les desgraciades absències, ha posat en circulació una sèrie d’explicacions que justificarien el seu confinament: la manca de coherència com a grup, la manca d’una retòrica, d’una estricta correspondència entre els textos literaris i metaliteraris, la manca de qualitat literària, argument que anà acompanyat, des del principi, de la crítica a l’“extranjerismo” del moviment. Aquests retrets no són privatius de l’ultraísmo. S’han aplicat també, per exemple, a la literatura catalana d’avantguarda.233
A la literatura
catalana hi mancaria, també, un grup homogeni. Aquest argument ha estat
reiteradament invocat en parlar de l’avantguarda
literària. Crec, però, que s’ha exagerat aquest
extrem: un nodrit grup homogeni és ben difícil de
trobar en qualsevol de les literatures europees
d’avantguarda, la qual
–––––––– 124
–––––––– |
De la manca de grup es passaria a la manca d’una poètica homogènia, entenent aquesta, òbviament, com un catàleg de recursos compositius, com una retòrica impròpiament restringida. I aquí caldria dir que manca una poètica homogènia a avantguardes inequívocament homologades. Tanmateix, si li atorguem l’espai que li correspon a la dimensió retòrica, semiòtica, d’una poètica, caldria subratllar les ambicions pragmàtiques dels discursos avantguardistes. Una poètica seria, en definitiva, quelcom més que un catàleg; seria el discurs metaliterari que legitima un determinat corpus artístic. Una de les màximes ambicions de la majoria de les avantguardes, i, concretament, de les diverses avantguardes de l’Estat, fou, precisament, la negació dels catàlegs normatius, cosa que no significa, en absolut, la renúncia a bastir un discurs metaliterari, a precisar la definició sígnica del seu llenguatge, la relació d’aquest amb el conjunt de pràctiques definides com artístiques, les relacions d’aquestes amb el conjunt de les pràctiques socials. És cert que, en alguns casos, no hi mancaren les precisions metapoètiques, les quals han aconseguit un valor superlatiu en les operacions de classificació de la historiografia. Però no és menys cert que el citadíssim “Manifest tècnic de la literatura futurista”234 no pot ni donar compte dels futurismes: del rus, bel·ligerantment antimarinettià, del portuguès, del català, discursos que fonamentaven la seua legitimació en ben diverses poètiques. En el nostre cas, caldria remarcar dues qüestions pel que respecta a aquest punt. D’una banda, l’escassa quantitat de manifestos i, en general, de textos que precisen les estratègies metaliteràries de la primera avantguarda catalana. De l’altra, l’específic tractament d’un capítol clau en la metaliteratura avantguardista: les relacions amb la tradició.
J. M. Junoy, J.
Folguera i J. V. Foix es mostraren especialment cauts a
l’hora de tractar aquesta qüestió. Foix
plantejà amb singular cruesa les urgències privatives
d’una literatura que formava part d’una cultura
renaixent, amb una esquifida tradició i un estàndard
lingüístic no institucionalizat. L’avantguarda
literària catalana ha estat acusada, molt especialment, pel
seu esquifit antitradicionalisme, per la nul·la
dimensió parricida de la seua ofensiva; acusada de ser poc
rupturista. Clar que les nocions de tradició i classicisme
gaudeixen d’uns privilegis que contrasten, de manera
especial, amb els retrets que han acompanyat sempre les
avantguardes. I tanmateix, la tradició no seria un valor
essencial ni etern, ni molt menys homogeni. Seria, més
pròpiament, un sistema d’autoritats i jerarquies en
contínua reordenació. Això seria fonamental a
l’hora de reflexionar sobre l’antitradicionalisme
avantguardista. Caldria distingir, en les diverses cultures que
comptaren amb ofensives d’avantguarda, la tradició
institucionalitzada i aquelles tradicions que o bé havien
estat desplaçades o bé no havien ni tan sols arribat
a gaudir d’una posició jeràrquica.
Així,
–––––––– 125
–––––––– |
L’anàlisi del discurs metaliterari salvatià ens proporciona una evidència incontestable: no hi trobem, certament, una poètica, un formulari prescriptiu; però aquest no era, tampoc en el cas de Salvat, un dels objectius de la seua estratègia. Més encara, ens trobem amb la utilització d’una promíscua, d’una heterogènia barreja dels principis més acreditats per l’acadèmia i els que han posat en circulació les avantguardes, fonamentalment, sud-europees. Uns i altres no serien, per a Salvat, sinó qüestions “formals”.235 La seua poètica catalano-futurista apel·la a una legitimació funcional. És el “Poeta” i no el poema l’objectiu de la seua reflexió; un “Poeta” definit amb categories tan velles com les que legitimen el discurs de Gorkiano,236 amb la sinceritat i la dignitat, amb el refús del valor de canvi d’escriptura. És l’heroisme del “Poeta”, més enllà de qüestions formals, el que atorga a la paraula la seua condició de verb diví, el que converteix el vers en un “instrument diví de guerra i d’amor”. Es tractaria d’una mística creacionista, habitual dins l’heterogeni magma avantguardista, que s’inscriu dins la tradició romàntica; que invoca, més concretament, el magisteri de J. Maragall, a partir, sobretot, de la lectura que havia fet d’aquest D. Ruiz.
¿Seria,
doncs, un “fals” avantguardisme el futurisme
romàntic salvatià? Així es pronuncià
Foix l’any 1925. L’argument ha estat repetit des de
coordenades ben distintes d’aquelles que regiren la
valoració foixiana, des d’urgències
pragmàtiques força heterogènies. No crec,
tanmateix, que, ni adés ni ara, l’interrogant siga
pertinent: “¿què és
l’avantguarda?” és un interrogant tan poc
operatiu, tan essencialista, com aquell altre que l’inclou,
“¿què és la
literatura?”.237
Els interrogants només poden formular-se dins un discurs
teòric que ha definit amb precisió el seu objecte.
Les paraules de J. Molas i V. García de la Concha són ben
indicatives de l’estat de la qüestió. Manquen,
efectivament,
–––––––– 126
–––––––– |
Ens és suficient el singular, “avantguarda”? Això seria legítim, certament, sempre que donem per homologada a tots els efectes la tradició avantguardista, amb el seu lloc precís dins la historització i amb la segmentació d’un cànon que delimite un específic espai intertextual. D’aquesta manera, como ocorre amb tants “ismes”, el singular no implicaria la rotunda negació de l’heterogeneïtat, de plurals com romanticismes o modernismes. I, certament, avui, tot i les deficiències teòriques, la tradició avantguardista, amb les variants geogràfiques de rigor, té acreditada la seua institucionalització, gràcies, sobretot, a les arts de l’espai. No caldrà ni parlar del palau, justament venecià, del futurisme italià. Si alguna cosa confirma la seua institucionalització és la literatura de la seua crisi: la “superació de l’avantguarda”,239 l’“ocaso de las vanguardias”,240 la “crisis de la sensibilidad vanguardista”,241 el “descrèdit” de les avantguardes,242 la “institucionalización” de les seues propostes.243 És aquesta tradició la que avui ens permet acotar unes avantguardes “històriques”, la “primera” avantguarda, l’avantguarda “clàssica”; unes “neo-avantguardes”, o, més maliciosament, un revival avantguardista i, finalment, les “post-avantguardes” o “trans-avantguardes”. Cada nova avantguarda, òbviament, ha fet una relectura de la “primera” avantguarda, d’acord amb les respectives urgències, amb les respectives opcions del mercat artístic.
I és aquesta tradició, tot i el reiterat endarreriment teòric, la que ha configurat, en definitiva, la historització de l’avantguardisme, la institucionalització d’un determinat corpus intertextual. D’una altra manera, l’especificació d’un cànon que permet destriar els qui són i no ho són, els autèntics i els falsos. Es tractaria d’un procés de reducció fonamentat, bàsicament, en un sistema de prelacions de jerarquies. Cenyint-nos al nostre terreny, es tractaria, en definitiva, de ser tan avantguardista com, per exemple, Apollinaire o Marinetti. La historiografia i la crítica han trobat models falsos en l’estudi de tots els ismes; la troballa, però, ha resultat, habitualment, infructuosa, puix que sempre hi manca, sortosament, l’indiscutible model autèntic.
Els manifestos
salvatians no es caracteritzen precisament pel furor neologista,
cosa certament complexa a Catalunya, ni pel lèxic
modernòlatra. El Poetavanguardistacatalà244
postula un futurisme romàntic que, després de tot,
malgrat les distàncies que el separen dels esmentats models
carismàstics, no els és aliè en absolut. Per
aquells dies, La Revista
publicà un pròleg, delirantment
–––––––– 127
–––––––– |
Les avantguardes de les cultures renaixents patiren, emprant la terminologia d’Enzensberger, una “aporia” afegida.246 No comptaven amb aquell monstre ostentós que legitimava l’antitradicionalisme bel·licós. El patriotisme de l’avantguarda catalana i gallega podria ser considerat, certament, un dubtós argument per a la seua legitimació. Clar que, al capdavall, podria també desdramatitzar-se la qüestió, sobretot si tenim en compte que el patriotisme juga un paper clau en el discurs d’indiscutits avantguardistes com Marinetti i Apollinaire. El cert és que la legitimació patriòtica, la seua radicalització independentista, juga un paper estratègic en la formulació del futurisme romàntic salvatià.247 En són bona prova la signatura, “Poetavanguardistacatalà”, i el títol, “Primer Manifest Català Futurista”, del seu primer manifest.
Y. Lotman ha fet unes suggestives valoracions sobre el paper jugat per Maiakovski en la poesia russa d’aquest segle. Salvat hauria llegit amb plaer els molt diversos papers que, just per aquells dies, escrivia el futurista rus. Ambdós compartien la devoció pel futurisme i per la poesia espacial. Per a Lotman, Maiakovski tindria una participació decisiva en la “prosaïtzació del vers rus”,248 la qual, subratlla, seria fonamental per a analitzar els registres metafòrics de la seua poesia... Caldria afegir, tot seguit, que Lotman no empra la noció de “prosa” com a referent negatiu de “poesia”: contràriament, refusa la consideració d’aquella com un discurs “no construït”. La “prosaïtzació del vers” significaria, en definitiva, el seu allunyament de la tradició poètica de l’acadèmia; la incorporació, sobretot, del discurs col·loquial i, en general, de material no literari, estratègia emprada per diversos corrents avantguardistes, no només literaris, com ho demostren, per exemple, els colleges pictòrics. En aquest sentit, caldria remarcar el paper jugat per Salvat-Papasseit en la prosaïtzació del vers català, factor clau a l’hora de valorar l’avantguardisme del seu discurs poètic i del seu discurs metaliterari.
Les “metallengües lliteràries”,
lluny de dilemes com l’oposició veritat/falsedat, han
de ser enteses com un joc
lingüístic, segons la definició
wittgeinsteiniana; són, com apunta W. Mignolo,249
totes “legítimes”,
imprescindibles per acotar l’estatut discursiu de les
creacions. Les successives
valoracions de l’obra salvatiana, des d’aquell agost de
1924, son, al capdavall, aplicacions de les metallengües que
han vertebrat les reorganitzacions, les recuperacions d’una
tradició sotmesa a interrupcions sobtades, de diversa
duració. Així, la renaixença de la dictadura
franquista heretà, certament, un capital important
d’aquella edat
d’or tan pròxima i llunyana, que nasqué
a la cloenda del dinou i visqué
–––––––– 128
–––––––– |
J. GAVALDÀ ROCA
(Universitat de València)