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  —226→  

ArribaAbajoII. El libro del Cerratense

Fidel Fita


«Este libro, dice Flórez131, es un Santoral completo, aunque no guarda méthodo preciso de meses; y en especial trata de muchos Santos de España. Húvele de un Monasterio de mi Orden, de los más antiguos de esta provincia. Al fin de dicho Santoral se halla (de la misma letra que el libro) este Chronicón; y assí por el año en que acaba132, como por algunas citas de años, que se hallan en el Santoral y casta de letra Gótica, me persuado se escrivió en el medio del siglo XIII, que ha unos quinientos años. En la Librería de esta Universidad de Alcalá se halla en distinto tamaño y letra no tan bien formada otro Egemplar de este Libro Vitas Sanctorum; y al fin del Índice tiene, como el mío este tal Chronicón de la misma letra que el resto de la Obra, empezando y acabando en una misma Era; pero con la gran diferencia de varias erratas en los números (como se comprueba por el cotejo de los demás Chronicones y Épocas que tenemos admitidas) y tal vez posposición prepóstera de una Era con otra.»

«Tengo noticia, añade el mismo Autor133, que en la Santa Iglesia de Segovia se halla otro egemplar de este libro; pero también estoy cierto de que es de menor antigüedad; pues allí parece que se incluye la Festividad del Corpus, que en el mío no está, por quanto entonces no se havía instituído. Demás de esto he leído una vida extractada de allí, la qual está mucho más aumentada que en el mío; con interpolaciones más modernas, añadidas por otro Religioso Dominico.»

Los reparos, que hizo Flórez contra la antigüedad é integridad   —227→   del códice Segoviense, que ni manejó ni logró ver, disueltos y excluídos quedan, como ya lo noté134, por la obra monumental del P. Mamachi, Annales Ordinis Praedicatorum, tomo I, Roma, 1758. Es un códice de vitela en 8.º, constante de 235 folios, numerados y rayados á dos columnas, precedidos de dos trazados mucho más tarde y sin numeración. La letra, apretada, bella y plagada de abreviaturas, refleja el carácter del último tercio del siglo XIII. Sobria de adornos, como lo indica en su prólogo el autor135, la obra propiamente dicha se termina con esta cláusula136: «Et ego humilis cerratensis gratias ago deo, qui michi licet indigno dedit incipere et perficere librum istum, quem vitas sanctorum intitulavi. Qui incipit et explicit vitas sanctorum Siguen dos índices de ejemplos y materias predicables, y una tabla de cánones cronológicos para deducir los días de la semana en que acaecieron los principales de la Vida de Cristo y de su Madre137. En el folio 225 v. es muy de notar esta advertencia: «Cum igitur hoc anno, in quo fuit hec tabula facta, anni domini sint mille CC. LXXVI, hoc autem anno est bissextus; igitur predicta verissima regula comprobatur. Certissimum est igitur quod, natus est dominus die dominica138 in b littera, et quarto anno fuit bissextus.» El último cuaderno del códice139, escrito de letra algo posterior, es un suplemento, por haberse dejado de copiar en el cuerpo de la obra lo que atañe á la festividad de la Purificación de Nuestra Señora. Así en este cuaderno, como en los dos folios preliminares, que carecen de numeración, ó no están foliados, campean apuntaciones que manifiestan ser el códice desde há largos siglos, quizá desde su primer destino, propiedad de la catedral de Segovia.

Al pie de su obra el autor se llama humilis Cerratensis, como   —228→   hemos visto; pero en las tres últimas de las 42 leyendas Marianas que propone sobre el día 15 de Agosto, declara más abiertamente su nombre, y da en parte razón de su biografía.

Leyenda 40.- Cod. Segov., fol. 199 r., v.

In Hyspania, in regno castelle, in burgensi dyocesi, apud villam uiscam140, anno domini M.º CC.º XXX.º VII, fuit quidam dyaconus, nomine dominicus, iuvenis simplex et bone vite, qui ad ecclesiam libenter veniens horas beate virginis et alias horas canonicas devote dicebat. Hic graviter infirmatus, mortuus est; et clericis missam celebrantibus, mors eius continuo nunciatur. Et erat quasi una hora transacta, qui mortuus fuerat revixit; et nisi quia per violentiam a circunstantibus tenebatur, ire ad ecclesiam modis omnibus nitebatur. Et interrogatus quare hoc cum tanta desiderio optabat, respondebat: Volo baptizari, quia non sum baptizatus. Quod cum clericis nunciatum fuisset, venerunt ad eum duo ex ipsis. Cui dixit senior: Quid est, fili? Qui respondit: Volo protinus baptizari. Nam modo fui mortuus, et deducebar a demonibus in infernum. Sed beatissima virgo maria invocato michi affuit, et me de eorum potentia liberavit, et christo indici presentavit. Qui dixit michi: Quid queris ypocrita? quia non es christianus. Cui timens ac stupens dixi: Domine, pro christiano vixi. Et iudex iterum: Non es christianus, quia ille qui babtizavit te, erravit in trinitate; propter quod inferni suppliciis es deputatus. Tu vero, quia bene vixisti, revertere ad corpus et baptizare in nomine trinitatis, et continuo salvus eris. Dixit ergo ille, qui mortuus fuerat sacerdoti: Non tardetis me baptizare. Sacerdos igitur mittens aspersorium in aquam benedictam et aspergens super caput eius, dixit: Si tu es baptizatus, non te rebaptizo. Si autem non es baptizatus, ego te baptizo in nomine patris et filii et spiritus sancti. Baptizatus igitur ille dyaconus continuo in lecto quievit, qui prius a pluribus vix poterat detineri; et post horam modicam in domino obdormivit.

  —229→  

Ego frater R(odericus) cerratensis, audiens dictem miraculum, ut de eo cercior fierem, ad predictam villam veni; et clericum, qui dicto miraculo interfuit ac vidit, testem de vise huiusmodi vidi, et plures alios de auditu dictum miraculum referentes.

Dicit tamen decretalis141 geod siquis non baptizatus, credens se baptizatum moritur, salvus erit; quia baptizatus est babtismo flaminis. Quod autem lúe dicitur creditur esse factum in detestationenl baptizantis quia erravit in trinitate, et ut baptizantes formam debitam diligenter attendant.



Leyenda 41.- Cod. Segov., fol. 199 v.

Per idem tempus in eodem regno142, apud villam que dicitur Calciata fuit vir quidam nomine bernaldus, beate virginis devotus et hospes nostri ordinis generalis.

Hic cum esset almocadenus et princeps peditum in frontaria sarracenorum143, cepit quoddam castrum ab eis; et retinens secum paucos ex peditibus ad custodiam castri, misit alios contra sarracenos ut ad necessaria vite aliquid predarentur. Interim autem venit quidam miles cum tribus peditibus, qui de ordine calatravensi apostataverant; et rogavit enixe dictum b[ernaldum] quatinus eum in castro recipere dignaretur. At ille, cum nollet eum recipere, sciebat enim eum virum apostatam et perversum; et ille instancius institit, omagium faciens et fidelitatem promittens. Tandem dictes b[ernaldus] accepit eum, fidelitati eius et precibus acquiescens.

Cum igitur in prima vigilia noctis omnes simul dormirent, predictus apostata, evigilans, tres viros qui secum venerant excitavit; et pedites predicti b[ernaldi] sigillatim capiens, manus eis post terga ligavit, timorem mortis eis incutiens ne clam arent.   —230→   Ultimo autem ad predictum b[ernaldum] veniens, ipsum gladio graviten in pectore vulneraras, cepit eum et ei manus post tergum ligavit. Mane igitur facto, omnes pedites suos, ipso presente, a summo castri precipitavit; postremo et ipsum b[ernaldum] precipitari mandavit. B[ernaldus] autem r[eposuit]: Ego in multis peccavi, ego in multis inique egi; rogo te igitur amore christi ut facias venire aliquem sacerdatem cui confitear; vel saltem veniat aliquis qui scribat peccata mea, et mittam burgis144, matri mee ut ipsa pro me agat penitenciam. Ille vero, etiam audire nolens, evaginato ense voluit in eum irruere. Quod videns, beate Marie se ex corde comendans, dixit: Ave, Maria145. Et hoc dicens, nec enim amplios dicere potuit, se precipitem dedit. Et cum iret capite deorsum et pedibus sursum, dedit de capite in quadam rupe; et nichil mali sentiens, manus sensit solutas. Et iterum ruens inferius, pedibus deorsum et capite sursum, in plana terra stetit [in]columis; et manibus tergens oculos, dixit: Sancta Maria, adiuva me.

Ego, frater Rodericus humilis Cerratensis sepedictum b[ernaldum] domo sua apud calciatam vidi, michi et aliis predictum miraculum referentem.



Aunque mal lo expuso, comprendió Flórez el valor de esta narración para la biografía del Cerratense. Dice así146:

«En el tomo precedente te empecé á dar noticia de Manuel Cerratense, con motivo de publicar el breve Chronicón que allí propuse, pág. 215. Ya he logrado mas noticia de quién fué; pues aunque al fin del libro no expressa más que el nombre de Hemanuel147 Cerratensis; por lo que dice al acabar la fiesta de la Assunción de la Virgen, consta fué Religioso, y que su nombre entero era Fr. Rodrigo Manuel Cerratense: pues refiriendo un milagro que sucedió á un Militar, que dice era Almocadeno, esto es, Príncipe de soldados de infantería, como allí mismo explica (Almocadelaus, id est, Princeps Peditum), concluye ego Fr. Rodericus   —231→   Hemmanuel Cerratensis sæpe dictum virum in domo sua apud Calciatam vidi, mihi et aliis predictum miraculum referentem. Este lugar es la Calzada, cerca de Calatrava, como él mismo declara: In Hispania in regno Castellæ apud Villam quæ dicitur Calciata, prope Calatravam148, fuit vir quedam nomine Bernaldus, beatæ Virginis devotus, et Hospes nostri Ordinis generalis: por esto se comprueba también la razón de Religioso, pues llama Hermano149 general de su Orden al mencionado Cavallero. Sábese juntamente, que residió algún tiempo este Escritor en aquella parte del Reyno de Toledo, que hoy llamamos Campo de Calatrava, donde está la Villa de la Calzada, al mediodía de Almagro

Leyenda 42.- Cod. Segov., fol. 199 v., 200 r.

In eodem regno, circa idem tempus, accidit simile miraculum. In civitate namque segobiensi quedam hebrea diffamata est quod peccabat cum quodam milite coniugato. Uxor autem militis, iniuriam sibi fieri reputans, predictam hebream convenia coram iudicibus civitatis, proponens quod cum viro suo adulterium perpetrasset. Qui in detestationem tanti criminis et in favorem christiane religionis, presumptiones quasdam pro attestationibus admittentes, dederunt contra eam sententiam ut pena precipicii puniretur. Consuetudo enim fuit segobie ut iudei tantummodo, morti adiudicati, pena huiusmodi punirentur. Est autem lotus precipicii quedam rupes, ex sinistra adiacens civitati, ita sublimis quod timorem incutit intuenti. In cuius medio prerupti eminent scopuli, ex quibus illi qui precipitantur, antequam ad terram veniant, horribiliter discerpuntur150. Cum igitur officiales, precepto iudicum, predictam hebream, preter camisiam exuentes omnibus vestibus, ligatis ut mos est post tergum manibus, de rupe predicta precipitassent, continuo ipsa151 beatam mariam invocavit,   —232→   dicens: Sancta maria, adiuva me, sicut scis me ab hoc peccato immunem. Ad hanc votem, ut ipsa postmodum est confessa, vidit statim columbam quandam candidam, seso usque ad terram concomitantem. Quam cum vidisset, omnem timorem amisit; et nimium consolata, cum omni suavitate, solutis manibus in terra pocius sedit quam cecidit. Adorat ad hoc spectaculum multitudo hominum, non solum christianorum et sarracenorum, sed etiam iudeorum. Qui videntes quod acciderat, omnes in admirationem sunt conversi. Ipsa autem surgens, christiana fieri volens, babtismum petivit; et nomen marie chri[stianum] sibi imponi humiliter postulavit et optinuit. Vocata est autem marisaltus: Maria, quia ad invocationem beate marie est liberata; saltus, quia de rupe sublimi non precipicii supplicium pertulit, sed quasi de loco humili in terram saltavit.

Parum postquam hoc contigit, veni ego segoviam152; audivi huius miraculi famam; vidi predictam feminam; vidi de hoc multos testimonium perhibentes.



El convento dominicano de Santa Cruz de Segovia es el más antiguo español de la Orden, y como tal ha gozado primer asiento y voto en sus capítulos. En Viterbo153, á 23 de Marzo de 1220, despachó Honorio III la bula, que recomienda la naciente fundación al pueblo segoviano154; y en Viterbo también, á 23 de Agosto de 1257, facultó Alejandro IV155 á D. Remondo, obispo   —233→   de Segovia, para que, atendiendo á la solicitud del Prior y conventuales, les ponga y bendiga la primera piedra del nuevo y suntuoso templo que se disponían á edificar, por más que estuviese ya consagrado el antiguo. La estancia de nuestro Fray Rodrigo en Segovia, poco después del lance de Marisaltos hacia el año 1237, naturalmente se explica.

Que fué dominico y que vivía en 1259, bien se deja entender por otro relato156 inédito.

In hyspania, in civitate compostellana, iuvenis quidam, nomine benedictus, ad tantam infirmitatem pervenit quod omnino morti propinq[u]us a videntibus crederetur. Erant in eo siquidem inflate tibie in modum utris, venter tumens ut pregnantis; facies autem in tantum tumorern excreverat ut, sicut monstrum, timorem aspicientibus inferebat, presertim cum occuli turgentes exire de capite viderentur, et totum corpus ita inflatum quod vix super baculum poterat se movere. Anno autem gratie M.º CC.º LIXº, in mense madii, quadam die ante vesperas, baculo se utrinque sustentans, venit ante domum cuiusdam devoti viri, qui fratres nostros radere consuevit, et ab eius uxore elemosinam peciit. Mulier vero, admiratione commota, ait: Magis tibi fossa, quam tibo opus est. Sed aquiesce consilio meo, vade ad domum predicatorum, et ibi peccata tua confitens devote beatum petrum novum martirem157 roga. Certa enim sum quod, si beatum rogaveris, continue salulem consequeris. Hec autem mulier se dixisse asseruit plena fide quod pluries virtutem beati petri in se experta fuit.

Sequenti igitur die infirmus, ad domum fratrum mane veniens, cum adhuc hostium exitus esset clausum, iuxta portam se posuit. Dum autem dormiret, quidam venerandus frater predicator apparuit ei; capa cooperiens et per manum dexteram eum tenens ad ecclesiam introduxit. Juvenis vero ad hoc evigilans, non ad hostium   —234→   exterius sed ad hostium ecclesie interius super gradus sanum se invenit. Mira res! inflatus et immobilis prius, nunc factus sanus et velox, pre gaudio currere cepit.



Sobre ese texto, que no cita con exactitud, llega Flórez á una conclusión cronológica, que importa rectificar. Dice así158:

«La Religión á que pertenece este Escritor es la de Predicadores, según infiero de que en las Vidas de Patriarcas ninguna llega en lo extenso á la del glorioso Santo Domingo; en la de San Pedro Mártyr (que es la más moderna que allí se halla), se alarga también más que en otras; y sobre todo citando allí á un Cavallero159, que acostumbraba visitar á los Religiosos Dominicos, se explica con la voz de Fratres nostros videre160 consuevit; y así no tengo duda en que fué de esta Sagrada Religión, contemporáneo de San Pedro Mártyr, pues le llama nuevo Mártyr, como lo era quando escribía este Autor por el año 1260, ocho años después del Martyrio del glorioso Santo, hallándose allí citado el de 1259 (en el último capítulo y milagro de la Vida del Santo) y por el Chronicón qne pusimos en el tomo antecedente se comprueba lo mismo; pues acaba en el año161 de la muerte de San Fernando (que fué el mismo del Martyrio de San Pedro) y dice como reynó por él su hijo D. Alfonso sin referir ninguno de sus sucessos. Y assí resulta que floreció y escrivió el Cerratense al medio del siglo XIII y en el Reynado de D. Alfonso el Sabio.»

Las razones, alegadas por Flórez, no coartan en manera alguna la presunción de haberse escrito la obra del Cerratense posteriormente al año 1260. Alfonso X cesó de reinar y vivir en 1284, término fijado por la última cláusula del brevísimo Cronicón; que si hubiese tenido por objeto enumerar ó señalar los sucesos del Príncipe, no habría callado el de su elección en emperador de Romanos162. La festividad del Corpus, promulgada por Urbano   —235→   IV en su encíclica163 del 11 de Agosto de 1264, no la propone el Cerratense en capítulo aparte después de la Pascua de Pentecostés, sino antes de la de Resurrección, con el título De cena domini164. Narra allí un milagro, ó aparición de Cristo en la hostia, ocurrida en Palencia, día de sábado 25 de Noviembre de 1273165, poco antes de escribir su obra, y que oyó de boca de la persona presencial del prodigio; lo cual se aviene á toda luz con la fecha del año 1276, marcada por el índice cronológico que cierra la obra.

Otro indicio de no menor cuenta y de alta valía histórica es el que se desprende del relato de la fundación y construcción del monasterio real de Caleruega, gloriosa patria de Santo Domingo de Guzmán, en el partido judicial de Aranda de Duero, provincia de Burgos166.

Cum auditum esset in hyspania quod canonizatus esset167 beatos dominicus, frater mames germanus ipsius venit calerogam; et predicans populo induxit ut in loco illo, ubi natos fuerat beatos dominicus ecclesiam hedificarent; addiditque: Facite nunc ecclesiam parvulam, quia ampliabitur com placuerit fratri meo. Quod cum libenti animo suscepissent, et de domo in qua natos fuerat vir dei, dominicus, cuncti essent, sed locum penitus ignorarent, nutu dei apertum est cacumen tocius tecti; et tota domo compluta pluviis, locus ille in quo natus fuerat beatus dominicus siccus remanebat. Quod cum aliqui prudenter a[nimad]verterent168, ut tucius hoc probarent, haurientes aquam de fonte qui169 ibi prope ecclesiam perhennis oritur, super predictum   —236→   loculum proiecerunt. Mira res! aqua ex urceo effusa, huc illucque circunquaque diffugiens, locum illum siccum totaliter relinquebat. Gaudentes igitur, ecclesiam ibidem iuxta verbum viri [dei], parvulam construxerunt; et illo in loco, ubi natum fuisse beatum dominicum divinitus noverant, pro signo lapidem posuerunt. De loco terra assumpta, ad diversas mundi partes delata, diversis langoribus remedium fit salutis. Quod vero vir venerabilis, frater mames, spiritu prophetie predixit, ecclesiam illum parvulam ampliandam, nunc inpresentiarum cernimus esse completum, quia dominus alfonsus, illustrissimus rex castelle et legionis facit ibi fieri monasterium iuxta magnificentiam principalem, ubi religiose femine nostri ordinis domino deo famulantur. Erat autem ille frater mames predicator fervidus, honestus moribus, mitis, humilis, ylaris et benignus. Obiit autem in monasterio sancti petri de gomiel; et in ecclesia honorifice est sepultus.



La entrada de las religiosas en Caleruega tuvo lugar el día 11 de Julio de 1270. Lo declara el Rey170: «Veniemos Nos mismo á Caleruega por nuestra persona, viernes, once de Julio171, Era de mil trecienlos é ocho años, é metiemos con nuestra mano la Priora Doña Toda Martinez en la iglesia, que es allí o Santo Domingo nació; é apoderámosla en ella en lugar de monasterio, estando hi presente Don Agostin obispo de Osma172, que fue otorgador é placentero desto, é otrosí canónigos é otros clérigos de su Eglesia, é ricos homes é otros cavalleros de nuestra Corte, é el Abad de Cuevas Rubias, é otros religiosos de las órdenes de los Preycadores ó de San Benito.»

La construcción del edificio con magnificencia regia se proseguía en 1277, según se desprende de una cédula de otorgamiento, que hizo el Príncipe heredero, y copia del P. Medrano D. José López Agurleta173:

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«Yo Don Sancho, Infante, vuestro hijo mayor é heredero, otorgo é prometo á vos, el muy noble padre é señor Don Alfonso, por la gracia de Dios rey de Castilla, etc., que si alguna cosa aviniere de vos (lo que Dios no quiera) ante que el Monasterio que facedes de Santo Domingo de Caleruega fuesse acabado, que yo lo cumpla é que lo acabe, assí como debe ser, también la iglesia como todo lo al, que i fuere menester, fasta que sea todo acabado, assi como vos lo ordenastes é tuvistes por bien que se ficiesse. Dat. en Burgos, ocho dias andados de Noviembre, Era de mil trecientos é quince años.»

Hay, pues, sobrada razón para creer que la obra del Cerratense se escribía y se terminó en 1276.

FIDEL FITA.



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