Selecciona una palabra y presiona la tecla d para obtener su definición.

1

Reimpresión del artículo: DEYERMOND, Alan, «La sexualidad en la épica medieval española», Nueva Revista de Filología Hispánica, XXXVI (1988), pp. 768-786».

<<

2

European bailadry, 2.ª ed., Clarendon Press, Oxford, 1951, p. 322. Matiza en seguida el contraste («But the distinction is not absolute»), pero concluye afirmando su validez.

<<

3

«Women play little part in the earlier chansons de geste, and their increasing importance, with the emergence of something of the ethos of courtly love, is generally a sign of lateness of date and of decadence», D. J. A. ROSS, «Old French», Traditions of heroic and epic poetry, t. 1: The traditions, ed. A. T. Hatto, The Modern Humanities Research Association, London, 1980, p. 88.

<<

4

C. M. BOWRA, Heroic poetry, Macmillan, London, 1952.

<<

5

Véase Ursula DRONKE, The role of sexual themes in «Njáls Saga», The Viking Society for Northern Research, London, 1981.

<<

6

Varios estudios se ocupan de este tema: Lucy A. SPONSLER, Women in the medieval Spanish epic & lyric traditions, University Press of Kentucky, Lexington, 1975; Carolyn A. BLUESTINE, «The role of women in the Poema de mio Cid», RNo, 18 (1977-1978), 404-409; Heroes great and small: Archetypal patterns in the medieval Spanish epic (tesis doctoral inédita, Princeton University, 1983), esp. cap. 4, y «Traitors, vows, and temptresses in the medieval Spanish epic», KRQj 33 (1986), 53-61; Marjorie RATCLIFFE, The role of women in medieval Spanish history and epic literature: Jimena, wife of Rodrigo (tesis doctoral inédita, University of Toronto, 1981), y «Women and marriage in the medieval Spanish epic», Journal of the Rocky Mountain Medieval and Renaissance Association, 8 (1987), 1-13; Juan VICTORIO (ed.), El amor y el erotismo en la literatura medieval, Editora Nacional, Madrid, 1983, pp. 14-31, y «La mujer en la épica castellana», en La condición de la mujer en la Edad Media, eds. Yves-René Fonquerne y Alfonso Esteban, Universidad Complutense-Casa de Velázquez, Madrid, 1986, pp. 75-84; María Jesús LACARRA, «La mujer ejemplar en tres textos épicos castellanos», Cuadernos de Investigación Filológica (en prensa).

<<

7

«Medieval Spanish epic cycles: Observations on their formation and development», KRQ, 23 (1976), 281-303.

<<

8

La leyenda de los Infantes de Lara (1986), en las Obras de R. MENÉNDEZ PIDAL, t. 1, 3.ª ed., Espasa-Calpe, Madrid, 1971; Colin SMITH, The making of the «Poema de mio Cid», University Press, Cambridge, 1983, pp. 40-41.

<<

9

Véanse, por ejemplo, D. G. PATTISON, From legend to chronicle: The treatment of epic material in alphonsine historiography, Society for the Study of Mediaeval Languages and Literatures, Oxford, 1983; Samuel G. ARMISTEAD, «From epic to chronicle: An individualist appraisal», RPh, 40 (1986-1987), 338-359.

<<

10

R. MENÉNDEZ PIDAL, Leyenda, p. 210 ( = Estoria de España, cap. 736). Todas mis citas de textos cronísticos de los Siete infantes provienen de esta edición. Regularizo los acentos, el empleo de i/j y u/v, y otros detalles según las normas modernas en todas mis citas de textos medievales españoles.

<<