Selecciona una palabra y presiona la tecla d para obtener su definición.




ArribaAbajoCANTO MORAL. X.


STRAMPS.


QVi de per si / ne per Deu virtuts vsa



188 QVi de per si / ne per Deu virtuts vsa
be sera foll / que per lo mon ho tempte
hon mal faents / de llur mal fet no penen
los ben faents / de ben fer no meriten.
Ia son estats / ver semblants bons per fama  5
no pas en ver / car per fama be feyen
e per llurs fets / lo mon los meritaua
no y resta’l mon / qui res de be guardone.
-f. 154r-

¶ Donchs lo mal hom / als homens ia te’scusa
cascu pot ser / tal com son voler dicta  10
tot estament / son offici no serua
no se'ls prelats / perdon me Deu com dupte.
Papes e Reys / fins al estat pus minue
fan lo quels plau / mas no pas lo que deuen
Deu amador / de intençio primera  15
es colt y honrrat / de intencio segona.

¶ Dret natural / es,que la prima causa
en nostr’amor / les altres preçeixca,
e quant se fa / ques faça per aquella
e no vullam / aquella per les altres.  20
Ella es la fi / de nos e lo princípi
en ella's mes / que’n nos lo nostre ser
nos ignyorants / regiram aquest orde
car Deu volem / no per si,mas per altre.

¶ Deu no pregam / ardent ment sino’npressa  25
e quant volem / graçia del atenyer
e som tan pechs / quens pensam ell nos hoja
e nostres prechs / ab gran dret nos condamnen.
Puis no hauem / la entençio primera
en ell: y apres / a nos,e nostres coses  30
ans nostres prechs / ell hou d’orella sorda
e nons partim / dauant ell menys de colpa.
-f. 154v-

¶ Nom marauell / sils fets de Deu s’ignoren
com los morals / qui son clars escurs paren
llur fonament / es en nostres ventresques  35
perque nons cal / escartejar molts libres.
Si atraues / la fusta va’la rroca
raho sera / puis Naucher no la guia
si per virtuts / los homens nos'adreçen
gran dret sera / que'n ells tot be peresca.  40

¶ Si Deu no fos / ne lo mon donas premis
per si mateix / hom deu fer bones obres,
car en be fer / lo bon hom se delita
el home reb / de sa bona obra paga.
Mas qui per Deu / ne per be no obra  45
mas per hauer / honor,gloria,e fama,
foll es pensant / que fent be les atenga
e si no sab / que treball ne merexen.

Segurs de Deu / son de llurs crims los homes
en aquest mon / puis castich no sen mostra  50
e ja los Reys / los potents no castiguen
per quels han ops / y en part alguna's dupten
Si com lo Llop / la Ouella deuora
e lo gran Tor / segur dell peix les herbes
axi los Reys / los pobres executen  55
e no aquells / hauents en les mans vngles.
-f. 155r-

¶ No roman sols / la colpa en los prinçeps
mas en aquells / qui en mal fer los insten
ells ja son mals / y en mal fer los inclinen
per llur profit / o per causa d’enueja.  60
De nos mateixs / pren lo mal causa prima
quins fem senyors / ab lo poder del prinçep
en contra’quells / quins son par yeguals frares
per fer nos grans / d’honor e de riqueses.

¶ Dobl’animal / es l’hom els altres simples  65
per ço com son / enell dues natures
si del que fa / non complau almenys vna
del tot es foll / qui de natura ixca.
Si no complau / a la part rahonable
ol'apetit / sol qu’altre non damneje  70
foll es del tot / si en be fer se turmenta
per hauer ço / quel mon als bons denega.

¶ Tals com aquells / qui per la mar naueguen
son desuiats / sils fall la tremuntana
e van en lloch / hon la ventura l's porta  75
son en lo mon / los homens que’n ell viuen.
Puis la virtut / no tenen per ensenya
cascu va'lla / hon l’apetit lo porta
qui contra fa / es foll quel atribule
puix que no sab / causa que per qui treballe.  80
-f. 155v-

¶ O Deu perque / los qui lomon trebulen
y el que volrran / per null temps aconsiguen
y a conseguit / llur voler mes desija
si que james / fam se part de llur ventre?
Com ne per que / no demanen ab cuyta  85
si res pot ser / de que'l hom se contente?
sabran que hoc / e veuran la gran falta
que dins ells es / eno pas en les coses.

¶ Per acabat / foll,se tendra’lpus sabi
de son defalt / aura mes conexença  90
puix ha guastat / lo cos e molt mes l'arma
seruint aquell / qui mal en paga dona
De opinio / falsa,pren lo seu esser
pres la’n descuyt / no es lo quis pensaua
fama y diners / cuyda que virtuts fosen  95
los folls les han / donchs persi no son bones.

¶ Res no es bo / quel mal hom posehexca
e com honors / los mals homens atenguen
los homens bons / ab fam no les demanen
e majorment / pensant los qui les donen.  100
Foll es aquell / quil do de foll molt preha
car ja no ha / d’aquell la vera'stima
mas la final / diferença no es molta
entre aquells / qui vanes coses volen.
-f. 156r-

¶ Lo van honor / al bon hom no contenta  105
car lo bon hom / en son acte's delita,
no en l’honor / del qui lis’agenolla
lo be d’honor / en aquell es qui honora.
E no en l’honrrat / mas lo be seu senyala
e si noy es / honor falsa es aquella  110
que lo bon hom / de tot en tot menysprea
no pens ser bo / qui en tal be’sglorieja.

¶ Gran raho m’par / que Deu nos auorreixca
puix lo perdem / per Deu qui no’s en esser
quant los gentils / los llurs Deus adorauen  115
en llur herror / hauien gran escusa.
Vehent aquells / ab l’ull no sols de pensa
e ver semblants / quels parien miracles
ara’doram / Deus d’opinio falsa
durant en tant / com los trigam conexer.  120

¶ A la virtut / cuydam fer sa crifici
quant la honor / hauem en rreuerença,
e no sabem / d’hon fals honor pren força
e ygnyoram / d’hon ver honor pren forma.
Tota honor / nos sembla ques deu colrre  125
ne los sabents / mes del entendre passen
car fan honor / als qui no la mereixen
tots som eguals / al que defora’s mostra.
-f. 156v-

¶ Afectio / y enueja als bons guerreja
enemichs son / d’honor e fama bona  130
el ignorant / enqui ver juhi’sgasta
qui sera’quell / qui de llurs mans escape?
Mes son pero / los quí d`honor maltraten
que tots aquells / que la fama varien
al viçios / pus tost l’es honor dada  135
que lo valent / de fama no triunpha.

¶ No solament / als pechs qui res no entenen
mas a quants som / l’ull nostre’ns en falaga
si que vehent / los fauorits hom honrra
e tol recort / com no son molt culpables.  140
Qui per leigs fets / son muntats a domini
honrrals l’estat / mes que leig fet nols lleua
donchs qui es lo foll / qui per honor be faça
puix la honor / per be fer nos’atenga?

¶ Ignorant ment / al mon alguns be obren  145
per no saber / lo qu ils ne dona causa,
altres no tant / mas peguament be vsen
fahents per tals / que llur ben fer se perden.
Los primers son / tenguts molt a natura
quils fa ben fer / per mouiments quils dona  150
los altres son / vers Deu e si culpables
infern viuint / e pres mort posseexem189 .
-f. 157r-

¶ Fastig ha Deu / de qui’l mon no te’n fastig
e del quil ha / si d’aquell nos’aparta
no solament / es lluny qui’s en la hermita  155
mas tots aquells / qui del barbull se luyen
Lladre’s ja vist / qui ab lladres pratica
superbios / qui per honor treballa
a var aquell / qui ab diners s’embolca
lo lloch hon es / lo mostra ser culpable.  160

Diners y honor / per treball just nos’guanyen
tants son los mals / qui per aquells treballen
qui bonament / en aquest mon pratica
nó pot muntar / per los mals quil empachen,
Qui regiment / vol de bon fer nos’alta  165
o es grosser / no sabent lo ques vsa
a mal afer / lo cami pla nons porta
per nous camins / hi van e plens de’spines.

¶ Sil hom hagues / per leig fet vituperi
que fara quell / caualler sodomita?  170
hauent pres grau / de’çelent viril home
y aquell jaqueix / volent costum de fembra.
D’alguns sabem / aquest peccat horrible
no veig senyal / qu’honor los sia tolta
qui no la tol / de hon tolta deu esser  175
no la dara / en part hon se mereixca.
-f. 157v-

¶ Ia no es crim / que al honor nos mescle
e ja molt menys / en homens que’n les fembres
ans fa senyal / vn poch peccat en elles
que lo major / ques pot fer en los homens.  180
Aços deue / per quels homens son jutjes
passants dolor / del crim que les mes toca
amant asi / lo mal d’altre’ncarexen
e simples fan / llurs fets abominables.

¶ Reptar no cal / de llurs viçis les dones  185
car de aquells / natura’nprench lo carrech
qui no enten / e passio lo força
de son be y mal / natura es maestra
Los tres pilars / hon lo be d’hom s’asenta
esser no pot / que’n elles se recolze  190
llur fonament / deu esser la prudença
e lo nom sol / enelles par saluatje.

¶ Als que poder / e saber han d’apendre
e de ben fer / per fauor de natura
en contra dells / Deu pogra fer miracle  195
com en peccat / dela natura ixen.
Dubtar no cal / sil hom contra si pecca
en tot quant fa / si de raho s’alonya
de tot en tot / de sa natura es contra
com en peccar / los termens d’home passa.  200
-f. 158r-

¶ Yo guart lo çel / e no veig venir flames
per abrasar / la Sodomita secta
hon es lo temps / que tu preníes venja?
de tots aquells / qui natutura190 ’greujauen?
Mire lo çel / quant ploura la justiçia  205
que’n temps passat / entre nos habitaua
e no veig res / que d’aquest lloch deualle
en fe roman / tot quant de tu se’spera.

¶ O senyor Deu / e quant sera quet’mostres?
ja tarda molt / com del mal hom not vengues  210
yo so ben çert / qu’apres la mort l’esperes
mas en lo mon / bem sembla quet mostrases,
Vulles hauer / pietat del teu poble
puneix aquells / sehents alts en cadíra
qui del Anyell / volen la carn e lana  215
e son contents / que feres los deuoren.

¶ Si dells191 estrems / los homens no se’spanten
viçis comuns / quasi en virtuts se’npenyen,
ja los auars / passen per homens sauís
los cauallers / per mercaders se’spachen.  220
E los couarts / llur grau d’honor no perden
per be quel nom / en los pits d’hom romanga
als propis fets / enteniment nos troba
si per aquells / per hon diners s’ajusten.
-f. 158v-

¶ No’s deshonrrat / per ser auar, l’hom joue  225
e que passas / Tantalus en cobea
si es dispost / en ser franch essent prodich
ja li noura / si trata matrimoni.
Vell ignoçent / debe,mas de mals abte
luxurios / cubert e plede pompa  230
no pert honor / ne’ntre los pechs sa fama
qui son aquells / sabents qual deu l’hom esser.

Que pot valer / hom qu’indignat no sia
en contra’aquells / qui en lo mon triunfen?
vehent los folls / grosers e plens de viçis  235
e tot llur’be / los ve per atriuença
No se algu / quil mon tant no rebuje
quel enderrroch / puix no sentint nos cansa
maldit jutjat / pot ser,mas nol empacha
al atreuit / lo mon cami li obre.  240

¶ Per mals mijans/ lo mon sa fauor dona
y en son despit / los atreuits se auançen
son auorrits / e quasi’l mon los dúbta
lloch te cascu / en lo mon hon se aloja.
Noy a raho / l’ordenador al seure  245
noy seura’lgu / si espera bon orde
no contra fa / la taula de Perusa
horde noy es / mas herror sempiterna.
-f. 159r-

¶ Rey no regint / nels pobles obeeixen
no se qui es / pus colpable al altre,  250
degun stat / al altre no impugne
car no es algu / quesa fi no desuie.
Si algun hom / es qui la regla rompa
tant poca part / al tot punt no altera
ab tot aço / resta la regla ferma  255
vn Oronell / lestiu no denunçia.

¶ O gent del mon / obriu los vlls per veure
com no’s tot ver / lo que veritat sembla
e que honors / los diners e la fama
per les virtuts / per null temps s’atengueren.  260
Lo cobejos / cruel e ple de pompa
Astuçios / importu sens Deu tembre
aquest les gents / per virtuos lo jutjen
donchs per bondat / nos guanya bona fama.

¶ L’hom que virtut / ab sol entendre toca  265
y en algun tant / pot gloria’consegre
es coneixent / e la fauor menysprea
vehent los folls / com en aquella’ntenen.
No es tan bo / que si los bons l’hauien
no la volguesen / ab rahonable’stima  270
no es tan foll / que’n estrem la cobeje
l’entendre ha / mas auirtut no basta.
-f. 159v-

¶ O quant son pochs / qui de general regla
sapríen fer / als fets singulares regles,
e aplicar / aquelles a la vida  275
e fer’juhis / molt çerts e necessaris.
Tots los juhins / ques fan entre los homens
affectio / la sentençia ordena,
d’hon tinch per foll / qui en gloria’s munta
per lo juhi / que tal jutje la dona.  280

¶ Causen les gents / esta herror comuna
puix en lo mon / tal enteniment troben,
ans de hauer / del ver la conexença
han engendrats / habits de mals conçeptes.
No ha molt fet / quin conexença basta  285
mas lo qui ha / que la part bona prenga
als homens flachs / par obra imposible
per qu’ab vll flach / miren cosa difiçíl.




ArribaAbajoCANTO MORAL. XI.



192LO tot es poch / ço perque treballam
puix conseguit / el voler fart no es,
en lo volgut / lo defalt no es pres
mas l’apetit / com en tal part gitam.
Alguns desigs / acorren a delits  5
quel mouiment / no pot hom scusar
e d’altres molts / que se pot hom guardar
e contra nos / son per nos elegits.
-f. 160r-

¶ Per poch lloguer / treballam jorns e nits
no se ques fa / perdre hom si e Deu,  10
molt per poch preu / se dona ço del seu
perdent delits / per delits ab despits.
Contra lo cos / es enemich lo mon
del arma es / enemich prinçipal
son semblant be / es vn verdader mal  15
donchs d’hon los ve / amar qui ells confon?

¶ Per delitar / diuersos delits son
Ani alguns / neçessitadament,
naturals son / la speçia sostinent
altres quem pens / que natura nols don.  20
Mas son per hom / de opinio estimats
los quals per si / no han res de valor
car lo senyal / de virtut es honor
los diners son / per estima trobats.

¶ Los homens son / axi forauiats  25
Que honor,diners / crehen ser be del hom
ço es perque / l’ull nostre no veu com
a la virtut / sien premis donats.
E veu aquell / honrrat hauent diners
lo lloch noy es / e lo senyal roman  30
en tant al mon / ha durat este’ngan
que no sab hom / altres Deus verdaders.
-f. 160v-

¶ Vns delits son / de altres homeyers
la carn no vol / treball,fam,ne coltell,
e pels diners / axi joue com vell  35
se dona mort / e per tots sos plahers.
E la honor / ab lo diner debat
no pas tostemps / ans lo diner segueix
en camp sembrat / de diners,honor creix
tals son los Deus / que’l mon ha celebrat.  40

Si’l hom ha be / per lo mon l’ha trobat
dich ho d’aquell / qui no sab altre be.
e si te mal / axi pel mon hi ve
no pas en tot / mas en gran cantitat,
Lo mon fa mal/ mostrant que vol ben fer  45
e quant fa be / no es be verament
aço no’nten / lo qui viu grossament
ni lo sabent / qui passio sufer.

¶ Ardit,e franch / prudent,iustiçier,
es l’hom pel mon / sens habit de virtut,  50
aquest nom ha / per lo mon mereixcut
perque nos veu / ço que virtut requer.
Bon fet requer / de be fer gran amor
essent193 aço / delit noy fallirá
la intençio / d’interes noy será  55
e lo mon vol / diners fama y honor.
-f. 161r-

¶ Infinits son / que obren ab dolor
y ab interes / algun acte honest,
als ignyorants / cuyden hauer conquest
ja la virtut / ab gran dolor e plor.  60
Altres e pochs / entenen lo que fan
e faran be / ab mala intençio
dant entenent / que llur voler es bo
tots dauant gents / virtuosos seran

¶ Sens nombre son / los qui tant no faran  65
volents portar / si molt ben arreáts
no pensant als / sino com son miráts
y en lloch publich / ab dolor despendran.
Dela virtut / que’n conseruar serueix
tanta n’auran / com solament los plau  70
res no metent / en obra sils desplau
sepulchre son / hon rres leig no pareix.

¶ Lo be del mon / no es be’quil coneix
lo sauil sab / e creu aquell lo foll.
saui no es / quil sab e no sen toll  75
sens acte honest / prudençia nos’nodreix.
De sauis folls / yo fare mençio
e de aquells / qui sauis hom pot dir
dels folls cuberts / e dels menys de cobrir
dels perdonats / e dels menys de perdo.  80
-f. 161v-

¶ Segons de molts / fon llur intencio
quel be hel194 hom / fos entres parts partit,
mas en apres / d’aço deu esser dit
que es lo be / per vera opinió.
Tant quant hom sent / ab anima e cos  85
e tant quant sent / ab lo cos solament
e quant enten / ab sol enteniment.
del be celest / d’aquell res yo no pos.

¶ Molts philosophs / en llurs escrits han clos
ser profitos / o delitable,y honest,  90
e tot quant es / que sia deshonest
no esser bo / fora de tot repòs.
Lo be honest / se’n portals dos ab si
car per aquest / delit perfet s’ateny
axi mateix / a tot profit s’enpeny  95
no desuiant / de raho lo camí.

¶ Lo profitos / per que se’sguarda fi
lo delitós / dins si mateix enclou
tot acte’n l’hom / que dilectio li mou
porta delit / e nou cal dir a mi.  100
Mas tot delit / profit asi no trau
e pus comu / es delit que profit
tot animal / partiçipa delit
y en lo profit / hom per la raho cau.
-f. 162r-

¶ D’hon se potdir / quel be del home jau  105
en aquests bens / cloent los tots l’honest,
mas es adir / que es lo be aquest
e sil ateny / lo Rey e lo esclau.
Y en quin lloch es / en l’home assegut
e que deu fer / per conseguir tal do  110
e quan ateny / per sa possesio
e com per poch / lo vol hauer perdut.

¶ Segons per molts / e per tots es sabút
tant quant fa Deu / en va no es fet res,
los elements / e tot quant que dells es  115
a çerta fi / per sos migs han vengút.
Repos ateny / segons qui es cascu
no pus ne menys / que naturals promet
en conseruar / si cascu es discret
en fer aço / no roman trist algu.  120

¶ L’animal hom / es animal comú
tocant de brut / e de çelestial
brut per la carn / per larma diuinal
e d’aquest be / molt menys sera dejú
E sera quant / la rahonable part  125
ates aura / sa fi per son obrar
est es lo be / final,hon vol bastar
e que lo fals / romanga’vn depart.
-f. 162v-

¶ Cascu obrant / abe ha son esguárt
e sab que mal / de tot en tot farà,  130
y el fals juhí / per ver estimará
plahent asi / per fer l’apetit fart.
E no sera / sil ver be hi defall
car no roman / contenta la raho
si no es be / mas per opinio  135
sin ha delit / nos lunya lo treball.

¶ Tal es lo be / que no es mur ni vall
tinga lo pas / quel voler d’hom nos port
per sa virtut / sens hauer hom acort
lo tira’si / e menys d’altren treball.  140
E dell han dit / sauis Escocians
que quil ateny / no pot caure’n tristor
lo philosoph / aço pren per error
dient aquest / no’stendre tant ses mans.

¶ Alguns han dit / que’n les coses molt grans  145
lo contemplar / delles la veritát
es aquest be / mas axi han errát
altres handit / que’n les virtuts vsants.
Tots han dit ver / eno cascu per si
lo be del hom / en dues parts se pren  150
quant veritat / l’enteniment enten
el apetit / a raho consenti.
-f. 163r-

¶ De aquest be / algu no disenti
que de persi / ben hauirat l’hom fa
mas per complir / lo quel hom mester ha  155
dels bens forans / esens ells no’s mezqui
Mas qui del tot / ben hauirat no es
d’altra part diu / per si esser bastánt
entre be y mal / hom fan estar penánt
entr’aygua y foch / sens fret o calt l’han mes.  160

¶ De son poder / Seneca’ço defés
dient que’n bens / forans,es algun be,
mas los quils ha / del sobira no te
per ells hauer / la part de mig pujés.
Ell vol tant l’hom / estrenyer dins sa pell  165
no pus hauer / que sa natura vol
si alguns d’aquests / la fortuna li tol
quel sobira / ferm esta’n son castéll.

¶ Sils bens forans / son mester ab aquell
complit son be / al hom en aquest mon,  170
menys de aquests / lo be no es ne fon
deserta es / sa propria obra enell
Fortuna’vra / en ell son poder llarch
y el natural / comu a tots los bruts,
sos propris bens / en ell seran perduts  175
sils bens aquells / enell han tant allarch.
-f. 163v-

¶ De aquests bens / veritat no fa’nbarch
de ser en hom / forans e interiors,
fama y diners / son forans y honors
fills emuller / e no se sim allarch.  180
Los apart dins / bellea y sanitat
e tots aquells / que natura dar pot
tots son no res / a mon parer e vot
per ser comuns / e fora potestat.

¶ E aquest be / no es en hom trobat  185
e si trobat / s’ateny sens los estranys
qui perdre pot / note’n segur sos guanys
y en perfet be / s’ateny segueretat195 .
Qui jutjara / si ja’quest be pot ser
sino aquell / qui es tot virtuós?  190
car l’home flach / vn pes molt ponderós
per tant alçar / no creu dell tant poder.

¶ Menys de delit / tal be nos pot hauer
e lo major / ques pot aconseguir
e res nol pot / per natura venir  195
tan acordat / y aquest lo fa saber.
Picurus dix / ell esser lo delit
aço es fals / mas es per conseguent
sens lo major / delit no es hom conten
son senyal çert / es fer l’hom haunit.  200
-f. 164r-

¶ Saber nos pot / tal be menys desentit
e nol sent hom / si donchs sabut no es,
l’enteniment / sab lo be hon es mes
mas pel voler / deu esser elegit
L’hom es mester / que faça vnio  205
de ses dos parts / la principal seguint.
fahent tals fets / que sia obehint
son apetit / sensual a raho.

¶ En est obrar / cau delectaçio
donant senyal / de ser l’acte perfet,  210
e sens delit / l’habit nos mostra fet
car mostra’l cors / ser en rebelió.
Clarament es / des obedient fill
qui murmurant / per lo pare treball
sil apetit / en obehir defall  215
ala raho / la pau es en perill.

¶ Damunt es dit / que virtut pren exill
sil hom obrant / obra per interes
o per delit / quel habit complit es
e sens aquell / no val vn gra de mill.  220
Mas si delit / es sola causa el fet
Per interes / nomenar se fara
nol cal pensar / al qui be obrara
beua delit / etristor ha mal fet.
-f. 164v-

¶ Al be obrant / virtut delit promet  225
y el mal fahent / si algun delit ateny
no passa molt / que tristor lo costreny
enol defen / lloch publich ne secret.
Ab ell sen va / coneixença del mal
qui per tostemps / la conçiencial rou  230
si es maluat / tant que’n mal sa fi clou
lo seu delit / adolorit li val.

¶ Platon volch dir / que bo ne comunal
no es delit / mas hach molts enemichs,
Picurians / posaren com inichs  235
que’l be del hom / era’n delit carnal.
Mas darrer vench / son dexeble mateix
qui anullá / vanes opinions
e del que dix / dona e vidents rahons
y al bon delit / del auol diuidéix.  240

¶ Delít e be / sols orde’ls de parteix
delit es bo / en tots fets naturáls.
sino en l’hom / quant passa en los brutáls
car en tal cas / natutal196 desegueix.
Quant ha Deu fet / segueix natural cors  245
lo çel, el mon / los vegetabls197 , e bruts,
axi raho / met al hom instituts
e si les romp / es anímal ociós.
-f. 165r-

¶ De quant fa l’hom / delit es ocasiós
car tot agent / enten semblar así  250
per conuenient / dela cosa perquí
fa lo que fa / essent ne cobejós.
Es veritat / que molts actes l’hom fa
que’ntre voler / e no vóler se fan
d’aquells fahents / porten voler penján  255
mas elegint / a voler se refa.

¶ Si com dolor / contra delit está
axi fa’n l’hom / contrariaçio,
de tot quant fuig / dolor es la raho
tals passions / nostra naturans da.  260
Amor e oy / primeres passions
son termenats / en delit o dolor
ha’sguart de be / lo cami es amor
e per fugir / dolor neda rahons.

¶ Sauis no son / tots qui les questions  265
determenar / saben,e dar consells
si contra por / son simples com Anyells
e vers delits / ardits com Lleons.
Saui’s aquell / que sab si consellar
enuers lo be / qui propi es e seu  270
prenint aquell / jaquint l’als en relleu
mirant los folls / en lo mon tribular.
-f. 165v-

¶ Sauis son dits / los qui poden justár
Honor,diners / e fauor,de grans gents,
e son vilans / de cor e mal sabents  275
que res del ver / no sabrien pensar.
Cuydant esser / sauis ells son astuts
poder hauent / de ser bons:son maluats,
no sera donchs / que sien perdonats
pel saui hom / que ateny si per virtuts.  280

¶ Molts son herrants / de ignorança vençuts,
altres qui son / errants ygnoryantment198 ,
gran caus’hauents / de llur defalliment
penedint se / del cas hon son caiguts.
Tots aquests son / sens culpa llur peccats199  285
no’l ignorant / que per culpa no sab:
raho sera / que perdo no acab
e sien çells / sens llvr colpa errants.

¶ Aquells son folls / qui son llurs bens gastants
menys de seruar / manera en res de llur,  290
parlar de tals / largament yo no cur
mas d’altres folls / sauiesa mostrants.
Comprant mol car / treball,dolor,e mort,
per guanyar poch / en cara yo crech çert
plegats al lloch / lo troben tot desert  295
clamants del mon / sens fer les algun tort.
-f. 166r-

¶ Axi com l’orb / note ab l’ull deport
perque noy veu / per causa d’un gros tel
e tolt aquell / pot veure terra y çel
ne pren aquell / quí de’ntendre ha confort.  300
En veure’l ver / e per mal apetit
es ignorant / que lo mal jutja be,
l’incontinent / per passio en tal ve
l’intemperat / en fer mal pren delit.

¶ De semblants gents / esta lo mon fornít  305
en tals recau / la major part del mon,
quals son aquells / qui de aquests no son?
l’hom dat a Deu / y el de natura exít.
En general / l’incontinent enten
mas ja no sab / com passio lo prem  310
ell sab lo be / mas va per lo estrem
l’intemperat / nol sab,e donchs nol pren.

¶ Encadenat / deu ser qui no compren
que tota res / deu ser jaquit per Deu,
mas escapant / d’açi tot home creu  315
que altre be / lo cor del hom ençén.
Del be aquest / es demarauellár
com se pot fer / quel çerch fals entenent
en part hon fi / e lo començament
ab la raho / pot be de si llunyár.  320
-f. 166v-

La major párt / del mon no pot amar
lo be honest / perque be nol perçeb,
qui es aquell / qui en paciençia reb
que tot son be / dins si pusca estar?
E per virtut / que tal be se aconsech  325
e que la mort / no deu hom auorrir
e que honor / e bens s’an de jaquir
e de aquells / quels amen que renech.

¶ Saui,e foll / scient,e home llech,
en algun be / sa esperança met  330
e sil honest / llançat apart tramet
de falsos bens / l’es forçat fer aplech.
Segons qui es / tal fi li aparará
lo temps,el lloch / la disposició,
li mudaran / sa mala opinió  335
james enferm / sa voluntat haurá.

¶ L’home auar / son be’n diners esta
y en lo delit / del cohit lo fembrer,
l’hom ergullos / honrrat desija ser
mas dintre si / diuers aço sera.  340
Car l’hom auar / lo logre te per mal
e vol robar / en plaçes e camins
si bels auars / volen guany a part dins
en lo guanyar / hu d’altre’s desigual.
-f. 167r-

¶ L’hom ergullos / vol ser en general  345
honrrat, lloat / mas en diners200 cascú,
hu vol ser dit / franch ardit pel comu
altre’n saber / creu esser son cabal.
Altre’n virtut / del cos o bell cantar
tot aço fa / qualitat dessemblant  350
o per saber / del hom qui es triant
en aquests bens / qual per millor li par.

¶ Neçesitat / fa la fi cambiar
car lo malalt / en sanitat la met
lo sedejant / diu que’n fartar la set  355
lo pobre hom / en hauer creu estar
Lo flach e leig / fort vol esser e bell
tots aquests bens / ans d’hauer han gran preu
del be honest / nos pot fer algun preu
sino’l prudent / qui posseheix aquell.  360

¶ Del hom sabent / es dret quem marauell
que es aço / que de tot seny lo trau?
com no coneix / que de Rey torna’sclau?
volent delit / lo pert per mal consell
Car natural / passio a ell nol mou  365
tals delits son / trobats de opinio
per no vsar / lo delit de raho
la voluntat / çercant sos bens enclou.
-f. 167v-

¶ Nostra raho / aquests delits exclou
nols vol la carn / ans aquells auorreix  370
que mes de prou / a son voler li creix
adesijar / ço que lá vida nóu.
Quant l’hom de poch / en pau munta senyor
que li plau mes / per tostemps treballant
obrant mals fets / nulla virtut vsant  375
no esperant / sino falsa honor.

¶ Delits del cos / no son de tanta’rrór
car no’s algu / ques llunye lo començ
restant en carn / llur delit res nol venç
l’espeçia d’hom / d’aquells trau sa valor,  380
Sobres volguts / nostra’rma en habit ve
e vol ne mes / per sa infinida part
en terme son / e de llur terme’ls part
fer los vol grans / natura no v sosté.

¶ Donchs al sabent / qui na’sperança’l te?  385
en los diners / e honor de mal lloch?
no dich sils ha / que com a serp los toch
nes don a ells / sabent com no han be.
Tant com diners / lo cor d’hom no estreny
en cor auar / algun be no s’assíu  390
ne pot hauer / amich home altíu:
qui pecca en tot / oquant de be ateny.
-f. 168r-

Donchs qui dira / de aquell hom hauer seny
quel propi be / pert per mal açident?
car per hauer / fauor de folla gent  395
agrans despits / e vergonya sempeny?
No venç primer / de trobar se vençut
e serueix ans / que no sia seruit
e pert plaher / ans d’hauer lo sentit
e sil ateny / ab dol es retengut.  400

¶ Lo qui no sab / que’n obra de virtut
es vn tal be / donant delit perfet
e quel desig / per als no’s satisfet
nom marauell / quen Deu sia’rascut.
Com veu que res / nol basta contentar  405
e nos pot fer / que son desig castich
e de tal be / veu tot animal rich
y el ques senyor / se vea pobrejar.

¶ Entre los bens / forans:lo vol trobar
yls naturals / e nol pot conseguir  410
en est’herror / aço lo yfa venir
com cantitat / pensa quel deu fartar.
E james fon / vn hom tan bell e fort
rich e honrrat / que perço fos content,
segons que vol / ha son contentament  415
no segons quant / si be yha’lgun de port.
-f. 168v-

¶ Si la honor / ha be com se arecort
de la virtut / mas be no ha per si,
son be esta / en qui la fa,y aqui
es dat,siu val / sino tots reben tort.  420
L’honrrat ha be / com al bo fa honor
el honrrat mes / com la honor mereix
e la honor / algun tant valer creix
e sil es tolt / per ço non sent dolor.

¶ Honor es bo / quant nol segueix amor  425
mas plau al bo / pel mouiment primer
no senten pus / car virtut no soffer
ques delit hom / en estranya valor.
Mas ques dira / del vell entes maluat
que mor çercant / fauors en mobles bens?  430
en tots barats / ha esperons sens frens
no conexent / tenir cami errat.

¶ Del home pech / no so marauellát
puix no sent res / defora de sa carn
dél hom sabent / se coue traure’s carn  435
que’n son saber / sia tant enganát.
Perdent asi / e Deu:y el mon no guany
qui coneixem / tan saui e tan bo?
que mal e be / no sen diga ab gran so
e donchs al bo / de fama poch li atany.  440
-f. 169r-

¶ Foll es aquell / qui lo bon hom plany
com no’s preat / del poble mal estruch
ja no es bo / e mes pech es que Ruch
que’n tal fauor / o tal fortuna’s bany.
Planyer se deu / lo bo com no te lloch  445
d’executar / sa famosa virtut
e quel poblas / se trobas sort e mut
anant badant / en algun bestial joch.

¶ Poble yo dich / a Reys,Peons,e Roch,
Duch,Caualler / Iuriste,Menestral,  450
hauents per be / la opinio general
que’n la honor / e diners tot be toch.
E sobr’aquests / son vnes poques gents
dients quel be / es en vergonya hauer
altres questa / en bestial plaher  455
menys de hauer / d’altre be sentiments.

¶ Per donar fi / amos breus parlaments
pens lo bon hom / quil lloa, e de que,
e sil bon hom / lo lloa e de be
haja delit / restenyent bonbaments.  460
La gloria’sta / en conexer asi
ple de virtuts / e no lloat dels folls
d’aquells no v dich / qui estan cadena’n colls
mas dels sabents / qui no saben sa fi.
-f. 169v-

¶ Vaja çercant / lo foll grosser mezqui  465
lo seu delit / entre los populars,
car tot semblant / se delita’bsos pars
e no deman / a degu lo cami.
Si es mostrat / cami no girara
mas no yra / ab tan acuytat pas  470
si donchs no’s foll / que’n saber no bastas
quin es lo jorn / que menja’legre pa?

¶ Perquel valent / home,fastig no ha
com ueu lo mon / pels dolents posseit?
e perque vol / d’aquells ser fauorit  475
no es d’alt cor / qui en vers tal fauor va?
Magnanim es / qui lomon te’n menyspreu
e molt mesqui / lo quil pensa seruir
e com aquest / los veu contra venir
que fa lo llas / sospírant lloa’Deu.  480

¶ Hon virtut es / la veritat s’aseu
e la raho / ab aquests se ajuny
hon vna es / les altres no son luny
delles no sab / qui nols don egual preu.
La ver honor / es dat als bons hon son  485
e lo reues / alqui sen troba buyt
l’hom quin es menys / es arbre menys de fruit
oms en bell ort / son los homens del mon.